APV – både psykisk og fysisk

Trivselsundersøgelse i form af APV er et lovkrav.

Det er et lovkrav, at alle virksomheder foretager en APV  mindst hvert 3. år eller efter store forandringer i virksomheden.

 

Det er meget forskelligt, hvordan de enkelte virksomheder tager temperatuen på trivslen hos medarbejderne. Både hvor ofte og om det sker digitalt eller ved papirskemaer.

Nogle virksomheder vil gerne vise deres interesse for medarbejderne ved at foretage en digital indsamling af trivselsdata måske hver måned eller hvert 3. måned.

Det er grundlæggende et godt initiativ. Ulempen er, at undersøgelser lavet på den måde let bliver temmelig overfladiske. Derudover skal man også have for øje, at for mange medarbejdere hænger digitale spørgeskemaer langt ud af halsen.

Derfor er en ny måde at lave trivselsundersøgelser på ved at vinde indpas i de virksomheder, der ønsker at vise deres interesse for medarbejdernes trivsel: Samtalemodellen.

Når en virksomhed bestiller en ekstern konsulent til at undersøge trivslen, oplever medarbejderne sig taget alvorligt og set på som værdifulde mennesker. Undersøgelsen bliver både bredere og dybere end ved spørgeskemaundersøgelser.

Jeg afsætte normalt en time til hver medarbejder. På den måde får vi ofte nogle udfordringer sat i perspektiv og får løst flere af nogle af de små dilemmaer, mange går med i det daglige.

Under samtalen udfylder vi sammen et skema, hvor der er plads til nuancer og personlige forhold.

Skemaerne bruger jeg efterfølgende til udarbejdelsen af en trivselsundersøgelse i form af APV, som med kommentarer overleveres til lederen eller AMO.

I de fleste ikke teknologisk prægede virksomheder – som kontorer og undervisningsinstitutioner – tilbyder jeg også hjælp til fysisk APV.

Kontakt mig for at få et uforpligtende tilbud på APV i jeres virksomhed.