Hvem hjælper den nye leder?

Af Finn Tarpgaard

Det er ikke kun i en medarbejderstab, at der sker udskiftning af personale. Det sker ind imellem, at virksomheder også skifter ud blandt lederne. Det gælder både mellemledere og blandt ledere i toppen af en organisation.

De fleste større virksomheder og institutioner har en onboarding program for nye medarbejdere. Men når det gælder ledere, bliver der normalt ret stille, hvis man spørger efter det. Den generelle opfattelse ved ansættelse af en ny leder er, at det jo netop er den nye leder, der skal komme med alt det, der er brug for – og sørge for at få det til at fungere – både i forhold til medarbejdere, overskud, strategi osv.

Men hvem hjælper den nye leder med at komme godt i gang og hvem hjælper den nye leder i de udfordringer, der naturligvis møder vedkommende – især det første år?

Uanset hvor godt den nye leder er uddannet på forhånd, er det altid noget anderledes at møde hverdagen, end at bestå diverse eksaminer i ledelse.

Den nye leder kan være heldig at have en bestyrelsesformand at sparre med. Men bestyrelsesformandens rolle er jo ikke ledelse af medarbejdere, men derimod de overordnede rammer, økonomi og politik. Og spørgsmålet er også, hvor hensigtsmæssigt det er, at involvere bestyrelsesformanden i de udfordringer, lederen møder hos de enkelte medarbejdere! Det er og skal være lederen, der har ansvaret på det område.

Udfordringen for en ny leder er sjældent at administrere virksomheden. Det, der virkelig kan give en ny leder søvnløse nætter, er derimod, hvordan man leder medarbejdere på en god måde. Hvordan opnår jeg som ny leder medarbejdernes tillid og respekt, og ikke mindst: Hvordan får jeg opbygget og udviklet trivsel og god samarbejdskultur?

Det er noget, som kan være svært at finde ud af på egen hånd.

Mennesker er indviklede væsener, som det kræver empati, indsigt og erfaring for at forstå og kunne påvirke. Her hjælper ingen EDB-programmer eller enkle løsninger.

Cirka 30 % af de danske ledere har en personlig ledelsescoach tilknyttet, og det har vist sig, at disse virksomheder har større overskud på bundlinjen end de, der ikke benytter sig af denne mulighed.

Min erfaring siger mig, at det vil være en god investering for bestyrelsen eller ledelsen, hvis de bevilger en personlig business coach til nye ledere. Især det første år som leder møder man mange uforudsete problemstillinger.

Den nye leder vil på den måde kunne have en ledelsesrådgiver, som vedkommende kan benytte både som hotline og som fast samtalepartner til at løse de udfordringer, man naturligvis kommer ud for som ny leder.

Se alle