Kriseledelse
Ledelse af medarbejdere i en krisetid
Nedenstående punkter er en samling opmærksomhedspunkter en leder bør have fokus på, når der er krise i en virksomhed.
Når der er krise, bliver ledelse som begreb nærmest ”sat på spidsen”. Her bliver de store værdier og vigtige beslutninger sat i spil. Så det er meget afgørende, hvordan du som leder agerer under en krise.
Under en krise kigger medarbejderne mod lederen: Hvad skal vi? – er det ofte uudtalte spørgsmål. Hvor skal vi hen? Hvordan ser du på tingene?
På den anden side er det ret let at være afholdt som leder under en krise. For her kan du ikke undværes, tænker medarbejderne. Det ser vi også i politik, hvor alle ledere i forskellige nationer har øget deres popularitet uanset kvaliteten af lederskabet.
Men på samme måde som det i politik er vigtigt ikke blot at vinde en krig, men også at vinde freden, så er det vigtigt for virksomhedsledere ikke blot at vinde krisen, men også vinde hverdagen, når den kommer tilbage.
Derfor skal lederen have tungen lige i munden og formulere sig roligt og klart og have mange aspekter med i sine overvejelser. Her er nogle af de vigtigste:
- Under en krise er det særlig vigtigt, at lederen forsøger at skabe tryghed. Det er også vigtigt til dagligt, men i den nuværende situation frygter mange medarbejdere både sygdommen og risikoen for arbejdsløshed og dårlig økonomi. Den frygt skal lederen gerne minimere så meget, som det er muligt. Det gør man f.eks. ved at følge pkt 2.
- Udvis ”optimistisk realisme”. Den nuværende krise ser ikke ud til at være lige så uoverskuelig og langvarig som f.eks. kartoffelkuren i 1980’erne. Denne gang er der fra statens side en meget stor velvilje til at få hjulene i gang igen. Der er grund til ”optimistisk realisme” med en forventning om en god og funktionel samfund inden ret længe igen.
- Inddrag medarbejderne i at finde de ideer og mulige løsninger, der kan føre virksomheden gennem krisen. Jo mere de er inddraget, jo mere ejerskab føler medarbejderne for det, der sker. Ofte vil en leder opdage, at ved at inddrage medarbejderne i løsninger, så vil man få ideer frem, lederen ikke selv havde tænkt på. Her er det også en vigtig pointe, at krise også kan ses som en udviklingsmulighed. Under en krise tænker vi måske ekstra skarpt. Det kan være grobund for også at tænke kreativt og dermed skabe udviklingsmuligheder for virksomheden, så den står endnu stærkere om 3-5 år.
- Krisen er kommet som en udefra kommende udfordring for alle virksomheder. Behold den – også på længere sigt – som en ”ydre fjende” og ikke opbygge bebrejdelser internt. Det kan let opstå senere i forløbet. Allerede nu, men især senere, kan der let blevet luftet frustrationer fra medarbejdere. Her er det vigtigt, at lederen viser lederskab og kan rumme disse frustrationer. En leder bør respektere, forstå og acceptere sådanne frustrationer uden at tage dem personligt og følelsesmæssigt til sig, men derimod kan holde dem på afstand ved at mentalisere.
- Behold den etiske kodeks. Hold moralen højt. Man siger jo, at krige – og kriser – kan fremkalde det bedste i mennesker. Det har vi også set i den nuværende situation. Men kan også fremkalde det værste i mennesker – nemlig griskhed. Her skal lederen være foregangsfigur for at holde den etiske kodeks og viser samfundssind. Når den nuværende krise er overstået, vil der blive en hård dom over de, som forsøgte at score billige gevinster. En virksomhed, som viser samfundssind i den nuværende situation, vil stå stærkere efter krisen.
- Husk at skabe tid til dine egne refleksioner som leder. Som nævnt i starten, er kriseledelse en ledelse, der er ”sat på spidsen”. Her bliver de store værdier og beslutninger sat i spil. Derfor er det vigtigt, at du skaber tid og rum til at reflektere over dit eget lederskab. Giv dig tid til at gennemtænke de forskellige mulige scenarier, du kan se for dig. Det kan både være de bedste scenarier men også de værste. Her er det stærkt anbefalelsesværdigt, at du som leder laver aftaler med professionelle samtalepartnere. Her kan du få sat ord på forskellige handlemuligheder. Mange tanker kan og bør man ikke dele med medarbejdere. Her er der brug for en fortrolig professionel samtalepartner, som kan lede den reflekterende proces.
I forbindelse med det sidste punkt, så kan man selv under de nuværende restriktioner sagtens mødes to personer, hvor man overholder sikkerhedskravene. Det kan være i indendørs eller i naturen. Man kan mødes ved en sø, i skoven på en træstamme eller på to stole i sikker afstand.